Terug uit de Outback!

9 januari 2020 - Alice Springs, Australië

En dan land je in Alice Springs.. laatste dorp voor je de outback in gaat en een compleet andere wereld.. de aarde is rood en het leven is hier zichtbaar zwaarder. De aboriginals zagen pas in de jaren 50 voor het eerst een blank persoon en tot de jaren 70 vielen ze onder de flora en fauna wet.. waardoor je theoretisch gezien op ze mocht jagen als je een jachtvergunning had.. vreselijk. En nu zijn ze gedwongen te leven zoals wij maar hun lichamen kunnen suiker en alcohol niet afbreken zoals wij.. wat tot allerlei gezondheids-  en verslavingsproblemen leidt.. en dus lopen ze op straat in Alice Springs waardoor ik me compleet onveilig voel.. lijkt alsof je in een aflevering van de Walking Dead zit.. savonds kun je ook beter niet naar buiten.. m’n motel die ik lekker in het centrum had gekozen, was super smoezelig en WiFi werkte nauwelijks.. zit je dan.. in de wetenschap dat je er donderdag na 3 dgn outback weer heen moet. Dus ik wil niet de complete diva hier uithangen.. maar ik vond op Booking een aanbieding bij het Hilton verderop voor een kamer voor dezelfde prijs.. Dus daar zit ik nu 😇

Dag 1 Uluru: ik heb m’n nacht in smoezeligheid overleefd.. in een lakenzak uiteraard. En om 5 uur opgepikt voor de kampeertour. Het is vanaf Alice Springs nog steeds 5 uur rijden naar uluru. Die grote rode rots. Hij is super indrukwekkend en straalt iets uit.. waardoor je snapt waar de mythes van de aboriginals vandaan komen. We doen een hike om de rots en gaan dan de zonsondergang bekijken.. die zien we niet want het is bewolkt haha. Daarna kamp opgezet en m’n swag (slaapzak) betrokken. Daar trek je een cirkel omheen in de grond waar je zout in strooit..zodat spinnen en slangen worden tegen gehouden.. ik ben best vaak wakker geworden om dat te checken 😃

F76DA916-9ED7-4EE2-8AC6-2235901E6807

Dag2: Kata Tjuta. We hebben de nacht overleefd en naar de zonsopgang boven Uluru gekeken, die we weer niet konden zien haha. Daarna richting de hike rond Kata Tjuta. Een hike van zo’n 2,5 uur door ruig terrein. Maar alle koepelvormige bergen zijn zo mooi dat het het waard is. Dit is veel mooier dan Uluru. Daarna volgt de 4 uur durende reis naar het kamp voor de avond, zodat we bij Kings Canyon zijn voor dag 3.. en toen ging het mis..de bus ging stuk. Koeling van de motor. Na een quick fix van een monteur konden we rijden. De baas van de touroperator zou ons op de weg tegemoet rijden zodat we halverwege de bus konden ruilen. Maar hij liep vertraging op waardoor we op het afgesproken punt 2 uur in de bloedhitte buiten hebben gewacht. Gelukkig mag je niet de weg op zonder 3l water pp en moesten we een liter per uur drinken, dus alles kwam goed.

C3829232-C1A2-46AC-B1A8-F256E289E88D
Dag 3 Kings Canyon. Vandaag ging wederom de wekker om 4 uur in de morgen, na een nacht buiten in de swag. Wel onder een super mooie sterrenhemel. Onze gids heeft humor want ze wekte ons door heel hard het beginlied van de Lion King aan te zetten.
We beginnen met een beklimming omhoog via een soort trap.. maar het zijn meer rotsen die stapsgewijs heel stijl omhoog gaan. Het is naast een ravijn en vrij pittig voor je conditie. Het wordt heart attack Hill genoemd.. gelukkig hangt er een AED bovenaan..😃 Tussen het happen naar zuurstof door zie je de zon opkomen achter de bergen, dat is dan wel weer cool. Als je eenmaal boven bent begint een prachtige hike van 3 uur door een kloof en langs een canyon. Doordat er de afgelopen weken veel regen is gevallen is de oase onder water komende staan waardoor er ineens super mooie tuin met vogels en kikkers opduikt. Dit was de zwaarste maar zeker de mooiste hike en dag. Om 10.30 waren we weer klaar en kon de reis van 5 uur terug naar Alice Springs beginnen.

ik kwam echt volledig kapot aan bij het Hilton en schaamde me bijna voor m’n kampeer outfit.. toen de man zei ben je al gebeld? Ik dacht hij gaat zeggen dat ze overboekt zijn ofzo.. maar ik ben de gast van de dag! Dus m’n kamer is geupgrade, er is net en fruitsalade en een fles Shiraz gebracht en morgen krijg ik gratis ontbijt 😂😂

Morgen vlieg ik alweer naar Perth voor het laatste deel van de reis, 2 wkn westkust. Niet zover omhoog als gepland omdat dat niet meer te regelen was. Maar meer dgn in Perth. Het is daar nu heel mooi weer, dus eigenlijk best lekker om tijd te hebben echt een paar dagen naar het strand te kunnen gaan.

xx

1. Richard:
    9 januari 2020
    Wat ontzettend gaaf! Wat tof dat je het toch hebt kunnen meepakken! Die Hilton snap ik helemaal! Ik zou geloof ik zelfs die 1e nacht meteen overgestapt zijn hahaha. Veel plezier nog!!
  2. Stephanie:
    9 januari 2020
    Hahaha ja wtf en dan nog gast van de dag worden 😂😂😂 Thanks x
  3. Mo:
    9 januari 2020
    wow geweldig om dit te lezen Diva :). getver, een kring van zout om de slangen tegen te houden, no way, je bent echt stoer dat je dit doet.

kus Mo
  4. Stephanie:
    9 januari 2020
    Thanks! 😊 slapen viel me echt alles mee! En nu lig ik lekker luxe in een king size bed met een fles wijn en fruit dus ja.. wie maakt me wat 😂
    😘
  5. Mo:
    9 januari 2020
    you go girl, kijk daar kan ik mij wel in vinden haha. Cheers
  6. Ome Aad en tante Tien:
    Lieve Steef,
    Wat een prachtig verhaal,dit had je nooit durven dromen
    Ik vind je wel heel stoer hoor,zeer indrukwekkend!
    Dat je in het Hilton geslapen heb,dat was toch ook weer tof,en dan zo verwend
    Ik heb je moeder al gesproken,en de prachtige verhalen gehoord
    Dit was geweldig
    Lieve Stephanie,we wachten op je nieuwe brief
    Dikke kus van ons 2
  7. Sonja:
    9 januari 2020
    Wat een prachtige natuur zeg en heel gaaf om mee te maken! Tuurlijk moet je ook weten hoe het Hilton is aan de andere kant van de wereld duh! Geniet nog lekker en dikke kus