Laatste dagen Australië, laatste blog!

21 januari 2020 - Perth, Australië

De laatste blog is alweer van een week geleden! Ik heb heerlijk een paar dagen rustig gedaan op het strand en zwembad voordat ik vanaf donderdag weer van alles gepland had.. Eindelijk m’n eerste boek uit kunnen lezen... nu nummer 2 nog :).

Donderdag ben ik met de trein en bus op weg gegaan naar Mandurah, ongeveer 1,5 uur buiten Perth. Daar komt een rivier uit op de oceaan en er is een groep van ongeveer 80 dolfijnen die in het gebied rond zwemmen. Ik heb daar een boottocht geboekt waarmee je waarschijnlijk de dolfijnen kon sporten. Nou, dat is een understatement gebleken! Terwijl ik in de haven aan het lunchen was spotte ik de eerste dolfijnen al. Onderweg naar een binnenmeer zagen we er meer jagen.. dus dan zie je alleen de vinnen heen en weer schieten. Maar toen kwamen we bij het meer en daar waren zo’n 15 dolfijnen die niet mee mochten jagen, want zwanger of met jong enz.. die bleken zich rot te vervelen.. en zagen wat toeristen op een boot om te vermaken 😃

B1B3F8AC-C772-47E4-9D7D-9A18AEDAC88B

Hele mooie foto’s kunnen maken van een mama die haar jong kwam showen en wat dolfijnen die hun acrobatische touren lieten zien. Heel bijzonder..dit had het bedrijf nog niet eerder gezien, ze wilden mijn foto’s hebben omdat de dolfijnen ook gemonitord worden..om te checken welke zo actief waren :).

vrijdagmorgen vroeg werd ik opgehaald voor een 4 daagse tour langs de westkust. De Tourguide was een typische Australische grote luidruchtige vent waar je enorm mee kon lachen. De eerste dag zijn we naar de Pinnacles geweest.. een soort enorme zandvlakte met steenformaties... via roze zoutmeren doorgereden naar het hostel. Het hostel was aan een riviermonding waar we onder het genot van een bbq naar de zonsondergang keken. Hele leuke groep van allerlei nationaliteiten en leeftijden.. maar zo’n hostel is wel een dingetje hoor.. Ik vond niet alles heel vies, dat viel mee haha. Maarja je slaapt in een slaapkamer met 4 stapelbedden, dus 8  volwassenen zonder airco.. en de Deen in het stapelbed boven me snurkte de hele nacht keihard.. niet te doen.. Heb de nacht erna dus gezorgd dat ik niet bij hem in de kamer lag :).

Zaterdag hebben we 3 uur gehiked en sommigen mensen konden abseilen..ik dus niet haha. We begonnen al om 6.30 met lopen omdat het met 43 graden niet veilig meer is later op de dag. De uitzichten waren weer fantastisch.

F0116D6A-5C65-47D3-9FA7-C007C4446CB7

Na het hiken weer paar uur in de bus.. en na een stop bij de stromatolieten.. kleine rotsformaties net onder het wateroppervlak van de zee.. reden we door naar Monkey Mia. Heeft niets met apen te maken, waarschijnlijk gewoon een vertaalfout uit de taal van de aboriginals. Wat er wel is, in de baai komen dolfijnen heel dicht aan het strand. Omdat de baai Shark Bay is, komen ze daar liever jagen.. is veiliger. Voor de toeristen voeren ze ze 1x per dag in de morgen en maar max 10% van hun dagelijkse behoefte..zodat ze wild blijven. Dus dat stond voor zondagmorgen op het programma.
Ik wilde na het douchen nog even pootje baden in de zee voor we aan de wijn gingen.. toen ik werd gevolgd door een grote schaduw.. Dit waren 3 dolfijnen die me begonnen te volgen.. ik heb m’n jurk opgestroopt, tot m’n knieën in het water gegaan en naar iemand geroepen om foto’s te maken uiteraard :).

74E61713-ACB4-4FFF-B548-DF7D9D102A16

De zondagmorgen voeren viel daarom denk ik beetje tegen maar toch mooie foto’s van de dolfijnen kunnen maken en van een verdwaalde zeeschildpad die dacht een visje mee te kunnen pikken. Die werd vakkundig weggejaagd door een dolfijn, dus nee. Na een stop bij Shell beach.. strand van alleen maar schelpen- nog steeds geen originele namen ;)- kwamen we op een paardenranch om te slapen... Kleine commotie toen een meisje naar de wc ging en een zwarte weduwe aantrof.. toen ze al zat... ik stond een paar hokjes verder te douchen.. maar niemand raakte gewond.. ook de spin niet.
Ik was vooral bij de paarden te vinden, savonds kwamen wilde kangoeroes naar de waterbakken om te drinken. Toen alle lichten uit waren en het compleet donker was lagen we in de wei en keken we naar de mooiste sterrenhemel waarin je zelfs de Melkweg kon zien. Die had ik nog nooit gezien!

de laatste dag van de tour was vooral om de reis terug naar Perth te maken.. wat een eindeloze weg is.. de afstanden zijn niet normaal. We zijn nog even gestopt bij een opvang voor wilde afgedankte dieren.. dus daar ligt bijvoorbeeld Dennis de zoutwaterkrokodil die bijna een tas was geworden en heel veel kangoeroes die gevoerd konden worden. Was wel grappig, die mensen doen heel goed werk en hielden een inzameling.. dus of ik voor 5 dollar even een slang wilde vasthouden.. tuurlijk joh.
Voelt echt raar als ze zich proberen vast te klemmen om je arm.. die spieren.. muizen hebben geen schijn van kans.. 😱 Laatste activiteit van de tour waren de zandduinen van Lancelin, spierwit zand tegen een strakblauwe lucht en dan ga je zitten op een snowboard en 15 m stijl naar beneden. Heel leuk.

tijdens de tour heb ik meisje, nouja vrouw.. mijn leeftijd 😱, leren kennen ui Engeland waarmee ik vandaag nog naar Fremantle ben geweest. Een leuk kustplaatsje in de buurt. Ze hebben daar het shipwreck museum waar veel van de Nederlandse VOC schepen is te vinden. Aangezien die nogal zijn gestrand aan de west kust van Australië. Waaronder een deel van de boeg van de Batavia.

Ik vind de westkust mooier dan de oostkust dus het was fantastisch. Extra jammer dat ik niet helemaal naar het noorden kon zoals in eerste instantie de bedoeling was. Maar ik ben blij dat ik in ieder geval dit gedeelte heb kunnen doen! Morgenavond neem ik de nachtvlucht naar Sydney dus morgen en in Sydney ga ik niets meer doen. Beetje lezen denk ik en chillen. Vrijdag vlieg ik door naar Amsterdam en dan is het klaar!
M’n heimwee is de andere kant op geslagen.. ik zou nog wel meer willen zien. Maar ik heb ook wel weer zin om te gaan werken, normaal ritme te hebben. Gezond te kunnen eten.. iedereen weer te zien.. en lekker met Siepie en een kleedje op de bank te zitten!

Zie jullie snel!

xx

1. Lillian:
    21 januari 2020
    Geniet nog van je laatste dagen en een goede terugreis naar NL! X
  2. Stephanie:
    Dank je!! X
  3. Lies:
    21 januari 2020
    Prachtige verhalen Steef. Alvast goede vluchten gewenst! Enne... nu weet je waarom ik een sterren tatoeage in Australië heb laten zetten 😉
  4. Sonja:
    21 januari 2020
    Geniet nog van je laatste dagen Steef!! Veilige vlucht terug en tot snel!! Siep staat al op de uitkijk hoor!! Xx
  5. Stephanie:
    21 januari 2020
    Ahh ja.. lekker knuffelen zaterdag!
  6. Ome Aad en tante Tien:
    22 januari 2020
    Hoi Steef,
    Wat een prachtig verhaal weer,we hebben er van genoten
    Zo,n reis maak je een keer in je leven,maar wat heb je veel gezien zeg
    Je zal het hier wel koud vinden,het is maar een paar graden
    We vonden de foto,s prachtig,vooral met de dolfijnen
    Nog een paar dagen genieten en dan tot ziens in Hillegom
    Dikke kus van ons
  7. Marjon en Co:
    26 januari 2020
    Hi Stephanie, wat een tof verhaal weer en geweldig hoe je schrijft over de dolfijnen. Wat een mystieke beesten zijn het eigenlijk! Je zult even nodig hebben om dit avontuur te verwerken. Maar is vooral geweldig om op terug te kijken. Veel dank voor je mooie verhalen in de afgelopen zes weken. En veel sterkte bij het weer oppakken van het 'gewone leven'. Groetjes, Marjon en Co